donderdag 24 juli 2014

Woensdag 23 juli: Stockholm dag 2


In Nederland geldt vandaag een nationale dag van rouw en hoe treffend is het dat we bij onze start vanaf station Slussen als één van de eerste gebouwen de Nederlandse ambassade zien, met de vlag halfstok. We twijfelen nog even over het tekenen van het condoleanceregister maar zien hier eerlijk gezegd het nut niet zo van in en besluiten door te lopen.
Deze ochtend heb ik zeer veel last van de warmte waardoor we al snel met een frisje op een terras belanden om te acclimatiseren en dat helpt. 
 
We wandelen verder langs een straatje met oude huizen en daarna is de wijk Sofo ons doel zodat Ivo er kan shoppen in de vele vintage winkels. Het assortiment valt wat tegen en veel winkels zijn gesloten, net als toen ik hier met Astrid was. Enkele winkels en café’s uit het boekje 100% Stockholm 1e druk bestaan zelfs niet meer. We eten lekker bij Habibi en daarna slagen zowel Erik als Ivo in twee winkels terwijl Wouter en ik zo veel mogelijk buiten de schaduw opzoeken. 
 
We houden Sofo en het hele Södermalm voor gezien en zoeken de natuur van Längholmen op. Dat is inderdaad even zoeken en langs een eindeloze Söder Mälerstrand weg komen we dan eindelijk op het eiland waar de Stockholmers zelf bijkomen in parken, bossen en op strandjes langs het water. Na een ijsje is het rond 16.00 uur en houden we een stilte moment. We ploffen op het eerste het beste grasveld neer want man, wat put die warmte je uit. Erik slaapt al snel, de jongens liggen even later muziek te luisteren op een bankje in de schaduw en ik voel alleen maar gekriebel… Zodra ik ontdek dat het een mier is die een dooie pier over mij vervoert, houd ik het voor gezien. Met Wouter loop ik naar een rotsstrandje waar hij lekker gaat zonnen. Ik heb geen rust in mijn lijf en wil verder. Met iedereen weer paraat steken we de Västerbron (brug) over naar het eiland/stadsdeel Kungsholmen waar het in het park enorm druk is met zonnende Zweden. Ons plan was een supermarktpicknick te houden in het park maar het wordt toch een restaurant. Bij Mälar Paviljongen eten we op een drijvend terras dat heel bijzonder voelt met alle golfslag. We komen er lekker bij met een salade, een goed glas wijn en prachtig uitzicht.
We zijn weer helemaal opgeladen om de laatste kilometers te lopen naar de metro. We zijn zelfs zo uitgerust dat we bij de voorlaatste halte uitstappen voor een potje midgetgolf; Erik wint.
Het blijft warm, om 21.00 uur was het nog 27C. We gaan dus weer proberen met de ramen open en de oordoppen in te gaan slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten