zaterdag 12 juli 2014

Vrijdag 11 juli: Grebbestad - Tanum Strand

Het weer is weer super zomers en de nacht was voor Wouter warm genoeg om op de veranda te slapen, op het matras van zijn bed en onder een klamboe.
Vandaag is een rustdag; de jongens slapen uit, maar na het ontbijt en een paar uurtjes lezen, gaan Erik en ik toch op pad. Vanaf het vakantiepark kun je over een wandelpad van 1,5 km langs het water naar Grebbestad lopen. In een temperatuurtje van 27C lopen we het hele stadje door op zoek naar de toeristeninfo; het ligt niet echt op een logische plek. Gelukkig hebben ze er wel WIFI dus ik kan wat apps updaten. Hier was ik heel optimistisch op de boot mee begonnen maar toen liep binnen 5 minuten mijn telefoon compleet vast en kon ik helemaal niks meer gebruiken… We nemen wat info mee over de omgeving en drinken dan iets op de kade. Er is een lekker relaxt sfeertje in Grebbestad en het is er leuk mensen en bootjes kijken, in allerlei soorten en maten.
Eenmaal terug op de camping besloten we naar Fjällbacka te gaan, 13km naar het zuiden. Deze plaats is de laatste jaren beroemd geworden door de boeken van Camilla Läckberg, waarvan ik nu ‘Zeemeermin’ lees en het is zo leuk om door alle bekende straten te lopen en langs plekken te komen waar zij over schrijft. We eten waanzinnig lekker bij restaurant Bryggan waar we per ongeluk in het chique gedeelte belanden. We zitten er tussen de sjiekdefriemels die etagères vol schelp- en schaaldieren verorberen. Mijn buurmeisje op de bank schat ik een jaar en ze is zo braaf dat ze ongetwijfeld de verantwoording aan kan voor haar hippe Ray Ban zonnebril. Ik fantaseer luxe jachten bij de restaurantgasten en snap best dat Camilla Läckberg door deze omgeving geïnspireerd wordt.
Na het eten wandelen we door het dorp naar het strand Badholmen met de beroemde springtoren uit haar boeken. 
Omdat Fjällbacka tegen een grote granieten rotsheuvel ligt, blijft het er vandaag lang warm. Het is zo’n mooie avond en het lekkere eten valt zo goed dat we besluiten ook nog via de kloof de Vetteberget (70m) op te lopen. Vanaf de top hebben we prachtig uitzicht op de scheren voor de kust en op de zonsondergang. 
 

Het verschil tussen scheren en eilanden wordt duidelijk uit onze reisgids: een scheer is een rots boven water, groot genoeg voor een zeehond, een eiland heeft de afmeting waarop je een tafel en stoel kunt zetten om koffie te drinken.
Terug op de camping maken we om 23.00 uur nog onderstaande foto’s van de maan en de zonsondergang. We vinden het zo bijzonder dat het hier zo lang licht en warm blijft.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten